pon., 19.11.2018
18:30–19:45
Centrum Interpretacji Zabytku
wstęp 5 zł
Słynne warszawskie domy mody
Przypomnimy, gdzie mieściły się najsłynniejsze warszawskie domy mody, jak były wyposażone, jakie były zadania ich personelu oraz kim byli ich klienci.
Cykl Warszawskie domy mody
W 2018 roku mija 150 lat od założenia najsłynniejszego warszawskiego domu mody – firmy Bogusław Herse. Herse oraz jego konkurenci i następcy, magazyny sióstr Kuhnke, Thonnesa, Włodkowskiego, Koch, Zmigrydera czy Myszkorowskiego, przyczynili się znacząco do utrwalenia fenomenu eleganckiej warszawianki. Do tradycji warszawskiego domu mody nawiązywała Jadwiga Grabowska, twórczyni powojennej Mody Polskiej. Odwołują się do niej również współcześni projektanci.
Prowadząca: Lena Wicherkiewicz (w zastępstwie za Agnieszkę Dąbrowską)
Lena Wicherkiewicz jest absolwentką historii sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2016 roku pracuje w Dziale Opracowania Zbiorów Muzeum Warszawy na stanowisku adiunkta; jest opiekunką kolekcji opakowań firmowych i przedmiotów reklamowych oraz współautorką Gabinetu Opakowań Firm Warszawskich na wystawie głównej Muzeum Warszawy. Ponadto zajmuje się krytyką artystyczną, jest autorką tekstów do katalogów wystaw, współpracuje na stałe z pismami artystycznymi „Format” i Kwartalnik Rzeźby Polskiej „Orońsko”. W latach 2000 – 2005 pracowała w Dziale Fotografii i Technik Wizualnych Muzeum Sztuki w Łodzi, następnie, do 2008 roku, współpracowała z Królikarnią, Oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie. W latach 2000 – 2015 była stałą współpracowniczką pisma „Exit”. W 2013 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk wizualnych i zrealizowała projekt „Cielesne kontinuum”. W 2016 roku była kuratorką wystawy głównej „Oksydan. Po płynno-empatycznej stronie życia” Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych inSPIRACJE w Szczecinie, w następnym roku zrealizowała wystawę konkursową w ramach kolejnej edycji festiwalu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień projektowania oraz zjawisk poszerzonej cielesności i jej przejawów w sztuce najnowszej.
Wydarzenie zostało objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018