fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Wydarzenia

pon, 15.07.2019
18:30–19:45

Wykład
Centrum Interpretacji Zabytku
5 zł

Salomea Kruszelnicka – śpiewaczka, która nigdy nie stawała pod sztandary silniejszych

Na przełomie XIX i XX wieku najlepiej opłacaną primadonną Teatru Wielkiego w Warszawie była córka ukraińskiego księdza. Salomea Kruszelnicka, bo o niej mowa, występowała na scenie Teatru Wielkiego aż przez cztery sezony. Dzięki jej talentowi opery Stanisława Moniuszki zaczęły ponownie królować na najważniejszej polskiej scenie operowej, gdzie dominowała wówczas muzyka włoska. Będąc przez kilka lat niekwestionowaną królową sceny polskiej śpiewaczka nie wyrzekła się swojego ukraińskiego pochodzenia. Dlaczego więc primadonna Teatru Wielkiego zostawiła Warszawę w szczytowym momencie swojej popularności? Czy kiedykolwiek powróciła do Warszawy?

 

Cykl wykładów: Dziedzictwo kultury ukraińskiej w Warszawie

Od końca wieku XIX Warszawa była miastem, do którego chętnie przyjeżdżali ludzie kultury ukraińskiej. Jeszcze w okresie zaboru rosyjskiego stolica obsypywała kwiatami wybitnych ukraińskich śpiewaków operowych. Tutaj sukcesy odnosili aktorzy tzw. Teatru Koryfeuszy, który w Kijowie nie miał stałej sceny. Rozwój twórczości ukraińskich artystów szczególnie nasilił się w okresie międzywojennym, kiedy znajdowali w Warszawie nie tylko schronienie, lecz i możliwości dla rozwoju talentów. Ślady obecności ukraińskiej kultury pozostały w wielu warszawskich miejscach, jednak rzadko towarzyszy im jakakolwiek forma upamiętnienia. Cykl wykładów przypomni ukraińskie akcenty w dziejach barwnego życia kulturalnego stolicy w pierwszej połowie XX wieku.

Prowadzący: dr Rostysław Kramar

Pochodzi z Ukrainy, w Polsce mieszka od roku 2002. Pracuje na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie w Katedrze Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej. Interesuje się historią kultury ukraińskiej (szczególnie okresu międzywojennego) oraz antysowieckim folklorem politycznym w ZSRR. Jest autorem wielu artykułów naukowych o tematyce kulturoznawczej, redaktorem naczelnym rocznika Związku Ukraińców w Polsce „Ukraiński Almanach”. Współpracuje z ukraińską redakcją Radia Wolna Europa, działa w organizacjach pozarządowych, m.in. w Towarzystwie Demokratycznym Wschód.

Sprawdź pozostałe wykłady poniedziałkowe w Centrum Interpretacji Zabytku

 

Kup biletKup bilet Zarezerwuj Zarezerwuj

Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.