Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Wydarzenia

wt., 08.11.2022
18:00–20:00

Wykład
Centrum Interpretacji Zabytku
wstęp bezpłatny

Miasto wychodzone i ujęte. Warszawa Mirona Białoszewskiego  | Seminarium Warszawskie

Podczas 16 Seminarium warszawskiego spojrzymy na stolicę oczyma jednego z oryginalniejszych pisarzy XX wieku – Mirona Białoszewskiego, który miał niepowtarzalny pomysł na nasze miasto.

Wrósł w nie tak mocno, że zaczęliśmy o nim mówić po prostu Miron – bez konieczności dodawania nazwiska. Czy to wyraz poufałości, czy jednak swoistego dystansu? Jednocześnie „patrzenie Mironem” na Warszawę, „chodzenie Mironem”, „słuchanie Mironem” weszło na stałe do repertuaru odczytywania miasta.

  • Ile zatem Mirona jest w Warszawie a ile Warszawy w Mironie?
  • Jakie były najważniejsze cechy poetyki warszawskiej Białoszewskiego?
  • O jakiej Warszawie milczy Miron?
  • Czy inne miasta mają własnych Mironów?

Seminarium jest też komentarzem do właśnie trwającej w Muzeum Woli wystawy „Białoszewski nieosobny”.

O Mironie dyskutować będą:

dr hab. Agnieszka Karpowicz, prof. ucz. – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, członkini zespołu Pracowni Studiów Miejskich Instytutu Kultury Polskiej UW, współpracownica Ośrodka Badań nad Awangardą (Uniwersytet Jagielloński), wiceprezes Fundacji im. Mirona Białoszewskiego. Zajmuje się praktykami językowymi i logowizualnymi XX i XXI wieku

prof. dr hab. Anna Sobolewska – polska eseistka, krytyczka i historyczka literatury, pracowniczka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, badaczka m.in. twórczość M. Białoszewskiego, K. Filipowicza czy S. Vincenza, członkini Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, córka pisarki i poetki Jadwigi Stańczakowej – przyjaciółki Mirona Białoszewskiego.

Tadeusz Sobolewski – polonista, krytyk filmowy, publicysta, dawny redaktor naczelny miesięcznika „Kino”, publicysta „Gazety Wyborczej”, tygodnika „Film”, współautor programu telewizyjnego Kocham Kino, autor książek – m.in. „Malowanie na Targowej” czy „Człowiek Miron” – czyli eseju-wspomnienia o poecie i środowisku, które się wokół niego kształtowało.

Magdalena Staroszczyk kuratorka wystawy „Białoszewski nieosobny”, kuratorka Muzeum Woli, badaczka, artystka i aktywistka. Interesują ją historie oddolne, perspektywa kobiet i mniejszości, a także działania ze społecznością lokalną. Działa m.in. w Otwartym Uniwersytecie im. K. Modzielewskiego i kolektywach #CzSz oraz Home Movie Day Warszawa. Członkini projektu badawczego CRUSEV. Współtworzyła m.in. wystawy „Krem i czekolada. Wokół wspomnień pracownic Polleny i Wedla” (Muzeum Pragi, 2018) i eksperymentalną „Salę jednego eksponatu” (Muzeum Woli, 2014–2015). Kuratorka Grupy Dekonstrukcyjnej; współkuratorka wystaw „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy” oraz „Białoszewski nieosobny” (Muzeum Woli, 2022).

 Moderatorzy dyskusji: dr hab. Igor Piotrowski, prof. UW dr Paweł E. Weszpiński

Informacje praktyczne:

Miejsce: Biblioteka Muzeum Warszawy

Wykład będzie można obejrzeć na Facebooku Muzeum Warszawy.

Sprawdź program seminarium.


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.