Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Lekcja edukacyjna w Centrum Interpretacji Zabytku

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz fenomen wpisu warszawskiej Starówki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wszystkie zajęcia mają pomóc w zrozumieniu znaczenia zabytków i dziedzictwa we współczesnym świecie.

 

zgłoszenia: Sylwia Kot, tel. 22 277 44 96 lub sylwia.kot@muzeumwarszawy.pl
lub Dział Edukacji, tel. +48 665 645 60
czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek-piątek, godz. 10.00–16.00 (do uzgodnienia)
maksymalna liczba uczestników: 25 osób
koszt: 100 zł

 

 

Co jest zabytkiem?

lekcja warsztatowa

grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Na zajęciach wspólnie zastanowimy się nad definicją tego słowa. Według jakich kategorii możemy podzielić zabytki? Co możemy zrobić, żeby pozostały z nami jak najdłużej? Na przykładach pochodzących ze wszystkich stron świata zastanowimy się, czy istnieją wspólne zasady ich ochrony, w jaki sposób się je oznacza oraz kto jest za to odpowiedzialny.

 

 

Projekt: miasto

lekcja warsztatowa

grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa, szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czy układ miasta jest zawsze przypadkowy? Jakie warunki powinny zostać spełnione, żeby wszystkim w mieście żyło się jak najlepiej? Dlaczego tak ważna jest obecność zieleni? Podczas zajęć przyjrzymy się różnym wariantom planowania miast na przestrzeni wieków, pamiętając o tym, że właśnie na Starym Mieście rozwinęła się stołeczność Warszawy, oraz o różnych koncepcjach organizacji tej przestrzeni po zakończeniu II wojny światowej. Na zakończenie wcielimy się w role architektów i urbanistów, projektując własne, idealne miasto.

 

 

Architektura do mieszkania

lekcja warsztatowa

grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8, szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Podczas powojennej odbudowy Starego Miasta w Warszawie zdecydowano, że powstanie tu dzielnica mieszkaniowa. Większość budynków otrzymała formę bloków z lat 50. XX wieku, ale o historyzujących fasadach. Jednak budynki mieszkaniowe są bardzo różnorodne. W czasie zajęć porównamy m.in. willę palladiańską, XVIII-wieczną staromiejską kamienicę i współczesny blok. Na spotkaniu omówimy historię budownictwa i wystroju mieszkań na przestrzeni wieków.

 

 

O interpretacji dziedzictwa

lekcja warsztatowa

grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną

Czym jest dziedzictwo? Czy dla każdego jest ono tym samym? Jak sprawić, żeby opowiadanie o nim było fascynującą podróżą po świecie wyobraźni? W czasie zajęć zobaczymy jakie wiele możemy odczytać bez zaglądania do źródeł i postaramy się znaleźć najatrakcyjniejsze środki interpretacji dziedzictwa.

 

 

Śladami odbudowy Starego Miasta

spacer

grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1–8, szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Jak stare jest Stare Miasto? W jakim stopniu uległo zniszczeniom podczas II wojny światowej? Czy powojenna odbudowa jest wierną kopią przedwojennej zabudowy? Podczas spaceru poznamy koncepcje odbudowy Starego Miasta oraz instytucję, która była za nią odpowiedzialna. Dowiemy się, w jaki sposób ratowano staromiejskie zabytki w czasie wojny i po niej oraz gdzie można znaleźć oryginalne elementy. Poszukamy oznaczeń zabytkowych budynków oraz dowiemy się, jakie znaczenie ma wpis Starego Miasta na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

 

 

Na tropie historii

gra miejska

grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–8, szkoła ponadpodstawowa

dostępność: osoby ze spektrum autyzmu

Poznawanie Starego Miasta wcale nie musi być nudne! Każdy fragment odbudowanej warszawskiej Starówki to inna, zawsze fascynująca historia! Razem poszukamy nieoczywistych elementów – w grupach, wyposażeni w mapy i plecaki wypełnione zadaniami z wszelkimi niezbędnymi pomocami wyruszymy w poszukiwaniu przygody i wiedzy. Zwycięży grupa, która jako pierwsza rozwiąże zadania i zapamięta najwięcej ciekawostek dotyczących Starego Miasta. Nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, języka polskiego, ale też matematyki, geografii, biologii czy wiedzy o kulturze. Dla każdej grupy wiekowej przewidziana jest trasa o innym poziomie trudności.

 

 

Warszawskie Stare Miasto w XX wieku

lekcja warsztatowa

grupa wiekowa: szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz wyjaśnia fakt bez precedensu, czyli jego wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Razem obejrzymy wystawę i omówimy problemy poruszane na ekspozycji. Następnie spróbujemy zmierzyć się z wyzwaniami, jakie mieli przed sobą pracownicy Biura Odbudowy Stolicy, na własną rękę opracowując koncepcję odbudowy warszawskiego Starego Miasta. Zajęcia to wstęp do zgłębienia problemu ochrony światowego dziedzictwa kulturowego.

 

Zajęcia indywidualne:

Co jest zabytkiem?

Sześćdziesiąt pięć lat temu Stare Miasto na nowo zaczęło tętnić życiem. Szacuje się, że zniszczenia wojenne, jakie objęły historyczne centrum miasta, wyniosły 85–90%. Powojenna odbudowa nadała Starówce nowe oblicze. Ale czym właściwie różni się Stare Miasto od tego sprzed zniszczeń wojennych? Kto i co przyczyniło się do unikalnej na skalę światową odbudowy miasta, które zostało umyślnie i całkowicie zniszczone? Jak poznać, że coś jest zabytkiem?

Muzeum Warszawy zaprasza do poznawania historii Starego Miasta podczas spaceru jedną z dwóch ścieżek tematycznych. Swoją przygodę i odkrywanie tajemnic Starówki rozpocznij na Rynku Starego Miasta 42 lub w Centrum Interpretacji Zabytku na ulicy Brzozowej 11/13. Będą tam na Ciebie czekały do wypożyczenia plecaki wypełnione kreatywnymi zadaniami. Gra odbywa się w przestrzeni staromiejskich murów. Twoim zadaniem będzie m.in. wykonanie dekoracyjnego sgraffita czy poprawne ułożenie puzzli, żeby dowiedzieć się jak przed wojną wyglądał dany budynek. Wcielając się w rolę detektywa, zaopatrzony w kompas i lornetkę, rozszyfrujesz nazwy ulic i budowli znajdujących się na Starym Mieście.

Akcja „Co jest zabytkiem?” potrwa do końca października. Materiały dostępne są również w języku angielskim.

 

DLA KOGO: młodzież, dorośli, rodziny z dziećmi

CZAS TRWANIA: 1,5 h – 2 h

WYPOŻYCZANIE PLECAKÓW: wtorek–niedziela, w godzinach 10:00 – 16:00,

w kasach Muzeum Warszawy i Centrum Interpretacji Zabytku

 

Szczegółowe opisy ścieżek tematycznych:

Odbudowa Starego Miasta w Warszawie

Całe Stare Miasto w Warszawie to jeden duży, niesamowity zabytek – najbardziej niezwykłe jest to, że został odbudowany po zniszczeniach wojennych a najstarszy budynek ma 71 lat. Jak wyglądał proces odbudowy i jakie decyzje podjęto w tym czasie? Co znajdziemy wędrując uliczkami historycznego centrum Warszawy? Podczas spaceru uczestnicy samodzielnie poszukają na odpowiedzi na pytania bezpośrednio w przestrzeni staromiejskiej.

 

Przygoda na Starym Mieście

Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas spaceru uczestnicy wcielą się w rolę kupców przybywających do XVII-wiecznej Warszawy. Poznają ważne wydarzenia historyczne, dowiedzą się, jak dawniej wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi uczestnicy znajdą sami, obserwując zabudowę i dekoracje warszawskiej Starówki.