Lekcje muzealne

Lekcja edukacyjna w Centrum Interpretacji Zabytku

CIZ przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz fenomen wpisu warszawskiej Starówki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wszystkie zajęcia mają pomóc w zrozumieniu znaczenia zabytków i dziedzictwa we współczesnym świecie.

czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek-piątek, godz. 10.00–14.00 (do uzgodnienia)
maksymalna liczba uczestników: 25 osób
koszt: 100 zł
zgłoszenia: Dział Edukacji, tel. +48 665 645 603 lub edukacja@muzeumwarszawy.pl

ZAJĘCIA EDUKACYJNE

Co jest zabytkiem?
lekcja + dyskusja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–8, gimnazjum

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Zajęcia to okazja do wspólnych rozważań nad samą definicją zabytku. Uczestnicy poznają termin dziedzictwo – wspólnie zastanawiają się, jak je zachować. Oglądają też przykłady zabytków pochodzących z różnych kultur i umieszczają je na mapach. Starsi uczestnicy (szkoła podstawowa 4–7, gimnazjum 2–3) dodatkowo poznają instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa oraz unikalność Starego Miasta jako zabytku.

Zawód architekt
lekcja + warsztat
grupa docelowa: szkoła podstawowa 0–6

Kim jest architekt i na czym polega jego praca? Uczestnicy zaglądają do pracowni architektów z lat 50. XX wieku. Śledzą kolejne etapy powstawania budowli – od projektu do realizacji – oraz dowiadują się, z jakimi innymi specjalistami współpracują architekci. Wykorzystując wybrane współczesne przybory architektoniczne, sami próbują sił w tym zawodzie. Uczniowie klas starszych poznają sylwetki architektów związanych z powojenną odbudową stolicy.

W pracowni rzeźbiarza
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–6

Przy odbudowie Starego Miasta pracowali nie tylko architekci i budowniczowie, ale również artyści rzeźbiarze. Jaki materiał oprócz gliny czy drewna może być wykorzystany w pracy rzeźbiarza? Z czego wykonano staromiejskie szyldy? Czy ich twórcy to również rzeźbiarze? Podczas zajęć uczestnicy sami przygotują pracę rzeźbiarską. Starsi uczestnicy (klasy 4–6) dowiadują się, na czym polegała specyfika pracy rzeźbiarzy podczas odbudowy staromiejskich kamienic.

Historyczne układanki
lekcja + aktywne zwiedzanie + zabawa + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–3

Kiedy powstała Warszawa? Jak dużym miastem była kiedyś, a jak to wygląda dziś? Kto i kiedy przeniósł stolicę do Warszawy? Uczestnicy poznają historię warszawskiego Starego Miasta, oglądają makietę Starego Miasta z XX wieku. Układają przestrzenne puzzle, które przedstawiają najstarszą część miasta sprzed 400 lat, i nanoszą na nie zabudowania wzniesione później. Uczą się nie tylko historii, ale też czytania różnych map i rozumienia tego, co przedstawiają.

Śladami odbudowy Starego Miasta
lekcja + spacer + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8, gimnazjum

Jak stare jest Stare Miasto? W jakim stopniu uległo zniszczeniom podczas II wojny światowej? Czy powojenna odbudowa jest wierną kopią przedwojennej zabudowy. Podczas spaceru uczestnicy dowiadują się, w jaki sposób ratowano staromiejskie zabytki oraz gdzie można znaleźć oryginalne elementy. Poznają koncepcje odbudowy Starego Miasta oraz instytucję, która była za nią odpowiedzialna. Zastanawiają się także, jakie znaczenie ma tarcza informująca o obiekcie zabytkowym oraz jakie znaczenie ma wpis Starego Miasta na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zajęcia kończą się dyskusją na temat odbudowy i obecnego stanu Starego Miasta – zadaniem uczestników jest obrona zajętego w tej sprawie stanowiska.

Szlakiem dekoracji
gra miejska
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8, gimnazjum

Gra pozwala przyjrzeć się szczegółowo staromiejskim kamienicom. Jej uczestnicy poznają sposoby ich dekorowania – od technik malarskich i rzeźbiarskich po detale architektoniczne – oraz terminologię związaną z malarstwem, rzeźbą i architekturą. To również okazja do nauki czytania map i przede wszystkim dostrzegania i odkrywania tajemnic starych zabudowań. Każdy uczestnik otrzymuje plan Starego Miasta oraz zadania nawiązujące do historii sztuki, geografii, a także tradycji z różnych kręgów kulturowych. Rozwiązanie wszystkich zagadek wymaga ścisłej współpracy w grupach. Dla każdej grupy wiekowej przewidziana jest trasa o innym poziomie trudności. Najstarsi uczestnicy poznają nazwiska twórców wybranych dekoracji i budowli.

Warszawskie Stare Miasto w XX wieku
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: gimnazjum, szkoła średnia i zawodowa

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz wyjaśnia fakt bez precedensu, czyli jego wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy wraz z edukatorem oglądają wystawę, dyskutując i szukając odpowiedzi na problemy poruszane na ekspozycji. Następnie próbują zmierzyć się z wyzwaniami, jakie mieli przed sobą pracownicy Biura Odbudowy Stolicy, na własną rękę opracowując koncepcję odbudowy warszawskiego Starego Miasta. Zajęcia to wstęp do zgłębienia problemu ochrony światowego dziedzictwa kulturowego.