Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Lekcja edukacyjna w Centrum Interpretacji Zabytku

CIZ przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz fenomen wpisu warszawskiej Starówki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wszystkie zajęcia mają pomóc w zrozumieniu znaczenia zabytków i dziedzictwa we współczesnym świecie.

czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek-piątek, godz. 10.00–14.00 (do uzgodnienia)
maksymalna liczba uczestników: 25 osób
koszt: 100 zł
zgłoszenia: Dział Edukacji, tel. +48 665 645 603 lub edukacja@muzeumwarszawy.pl

ZAJĘCIA EDUKACYJNE

Co jest zabytkiem?
lekcja + dyskusja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–8, gimnazjum

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Zajęcia to okazja do wspólnych rozważań nad samą definicją zabytku. Uczestnicy poznają termin dziedzictwo – wspólnie zastanawiają się, jak je zachować. Oglądają też przykłady zabytków pochodzących z różnych kultur i umieszczają je na mapach. Starsi uczestnicy (szkoła podstawowa 4–7, gimnazjum 2–3) dodatkowo poznają instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa oraz unikalność Starego Miasta jako zabytku.

Zawód architekt
lekcja + warsztat
grupa docelowa: szkoła podstawowa 0–6

Kim jest architekt i na czym polega jego praca? Uczestnicy zaglądają do pracowni architektów z lat 50. XX wieku. Śledzą kolejne etapy powstawania budowli – od projektu do realizacji – oraz dowiadują się, z jakimi innymi specjalistami współpracują architekci. Wykorzystując wybrane współczesne przybory architektoniczne, sami próbują sił w tym zawodzie. Uczniowie klas starszych poznają sylwetki architektów związanych z powojenną odbudową stolicy.

W pracowni rzeźbiarza
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–6

Przy odbudowie Starego Miasta pracowali nie tylko architekci i budowniczowie, ale również artyści rzeźbiarze. Jaki materiał oprócz gliny czy drewna może być wykorzystany w pracy rzeźbiarza? Z czego wykonano staromiejskie szyldy? Czy ich twórcy to również rzeźbiarze? Podczas zajęć uczestnicy sami przygotują pracę rzeźbiarską. Starsi uczestnicy (klasy 4–6) dowiadują się, na czym polegała specyfika pracy rzeźbiarzy podczas odbudowy staromiejskich kamienic.

Historyczne układanki
lekcja + aktywne zwiedzanie + zabawa + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–3

Kiedy powstała Warszawa? Jak dużym miastem była kiedyś, a jak to wygląda dziś? Kto i kiedy przeniósł stolicę do Warszawy? Uczestnicy poznają historię warszawskiego Starego Miasta, oglądają makietę Starego Miasta z XX wieku. Układają przestrzenne puzzle, które przedstawiają najstarszą część miasta sprzed 400 lat, i nanoszą na nie zabudowania wzniesione później. Uczą się nie tylko historii, ale też czytania różnych map i rozumienia tego, co przedstawiają.

Śladami odbudowy Starego Miasta
lekcja + spacer + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8, gimnazjum

Jak stare jest Stare Miasto? W jakim stopniu uległo zniszczeniom podczas II wojny światowej? Czy powojenna odbudowa jest wierną kopią przedwojennej zabudowy. Podczas spaceru uczestnicy dowiadują się, w jaki sposób ratowano staromiejskie zabytki oraz gdzie można znaleźć oryginalne elementy. Poznają koncepcje odbudowy Starego Miasta oraz instytucję, która była za nią odpowiedzialna. Zastanawiają się także, jakie znaczenie ma tarcza informująca o obiekcie zabytkowym oraz jakie znaczenie ma wpis Starego Miasta na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zajęcia kończą się dyskusją na temat odbudowy i obecnego stanu Starego Miasta – zadaniem uczestników jest obrona zajętego w tej sprawie stanowiska.

Szlakiem dekoracji
gra miejska
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–8, gimnazjum

Gra pozwala przyjrzeć się szczegółowo staromiejskim kamienicom. Jej uczestnicy poznają sposoby ich dekorowania – od technik malarskich i rzeźbiarskich po detale architektoniczne – oraz terminologię związaną z malarstwem, rzeźbą i architekturą. To również okazja do nauki czytania map i przede wszystkim dostrzegania i odkrywania tajemnic starych zabudowań. Każdy uczestnik otrzymuje plan Starego Miasta oraz zadania nawiązujące do historii sztuki, geografii, a także tradycji z różnych kręgów kulturowych. Rozwiązanie wszystkich zagadek wymaga ścisłej współpracy w grupach. Dla każdej grupy wiekowej przewidziana jest trasa o innym poziomie trudności. Najstarsi uczestnicy poznają nazwiska twórców wybranych dekoracji i budowli.

Warszawskie Stare Miasto w XX wieku
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: gimnazjum, szkoła średnia i zawodowa

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz wyjaśnia fakt bez precedensu, czyli jego wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy wraz z edukatorem oglądają wystawę, dyskutując i szukając odpowiedzi na problemy poruszane na ekspozycji. Następnie próbują zmierzyć się z wyzwaniami, jakie mieli przed sobą pracownicy Biura Odbudowy Stolicy, na własną rękę opracowując koncepcję odbudowy warszawskiego Starego Miasta. Zajęcia to wstęp do zgłębienia problemu ochrony światowego dziedzictwa kulturowego.

 

 

Co jest zabytkiem? Nowa gra miejska

Sześćdziesiąt pięć lat temu Stare Miasto na nowo zaczęło tętnić życiem. Szacuje się, że zniszczenia wojenne, jakie objęły historyczne centrum miasta, wyniosły 85–90%. Powojenna odbudowa nadała Starówce nowe oblicze. Ale czym właściwie różni się Stare Miasto od tego sprzed zniszczeń wojennych? Kto i co przyczyniło się do unikalnej na skalę światową odbudowy miasta, które zostało umyślnie i całkowicie zniszczone? Jak poznać, że coś jest zabytkiem?

 

Muzeum Warszawy zaprasza do poznawania historii Starego Miasta podczas spaceru jedną z dwóch ścieżek tematycznych. Swoją przygodę i odkrywanie tajemnic Starówki rozpocznij na Rynku Starego Miasta 42 lub w Centrum Interpretacji Zabytku na ulicy Brzozowej 11/13. Będą tam na Ciebie czekały do wypożyczenia plecaki wypełnione kreatywnymi zadaniami. Gra odbywa się w przestrzeni staromiejskich murów. Twoim zadaniem będzie m.in. wykonanie dekoracyjnego sgraffita czy poprawne ułożenie puzzli, żeby dowiedzieć się jak przed wojną wyglądał dany budynek. Wcielając się w rolę detektywa, zaopatrzony w kompas i lornetkę, rozszyfrujesz nazwy ulic i budowli znajdujących się na Starym Mieście.

 

Akcja „Co jest zabytkiem?” potrwa do końca października. Materiały dostępne są również w języku angielskim.

 

DLA KOGO: młodzież, dorośli, rodziny z dziećmi

CZAS TRWANIA: 1,5 h – 2 h

WYPOŻYCZANIE PLECAKÓW: wtorek–niedziela, w godzinach 10:00 – 16:00,

w kasach Muzeum Warszawy i Centrum Interpretacji Zabytku

 

 

Szczegółowe opisy ścieżek tematycznych:

 

Przygoda na Starym Mieście

Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas spaceru uczestnicy wcielą się w rolę kupców przybywających do XVII-wiecznej Warszawy. Poznają ważne wydarzenia historyczne, dowiedzą się, jak dawniej wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi uczestnicy znajdą sami, obserwując zabudowę i dekoracje warszawskiej Starówki.

 

Odbudowa Starego Miasta w Warszawie

Całe Stare Miasto w Warszawie to jeden duży, niesamowity zabytek – najbardziej niezwykłe jest to, że został odbudowany po zniszczeniach wojennych a najstarszy budynek ma 71 lat. Jak wyglądał proces odbudowy i jakie decyzje podjęto w tym czasie? Co znajdziemy wędrując uliczkami historycznego centrum Warszawy? Podczas spaceru uczestnicy samodzielnie poszukają na odpowiedzi na pytania bezpośrednio w przestrzeni staromiejskiej.