fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz fenomen wpisu warszawskiej Starówki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wszystkie zajęcia mają pomóc w zrozumieniu znaczenia zabytków i dziedzictwa we współczesnym świecie.

zgłoszenia: Centrum Interpretacji Zabytku, tel. 22 277 44 96
lub Dział Edukacji, tel. +48 665 645 603, edukacja@muzeumwarszawy.pl
czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek-piątek, godz. 10.00–16.00 (do uzgodnienia)
maksymalna liczba uczestników: 25 osób
koszt: 130 zł

 

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-III)

Co jest zabytkiem?

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Zajęcia staną się okazją do wspólnych rozważań nad definicją zabytku. Według jakich kategorii możemy je podzielić? Co możemy zrobić, żeby pozostały z nami jak najdłużej? Na przykładach pochodzących ze wszystkich stron świata zastanowimy się, czy istnieją wspólne zasady ochrony zabytków, w jaki sposób się je oznacza oraz kto  jest za to odpowiedzialny.

 

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy IV-VI)

Co jest zabytkiem?

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Zajęcia staną się okazją do wspólnych rozważań nad definicją zabytku. Według jakich kategorii możemy je podzielić? Co możemy zrobić, żeby pozostały z nami jak najdłużej? Na przykładach pochodzących ze wszystkich stron świata zastanowimy się, czy istnieją wspólne zasady ochrony zabytków, w jaki sposób się je oznacza oraz kto  jest za to odpowiedzialny.

 

Na tropie historii (gra miejska)

czas trwania: 90 minut

Poznawanie Starego Miasta wcale nie musi być nudne! Naszym głównym zadaniem będzie poszukiwanie nieoczywistych elementów odbudowanej warszawskiej starówki. W grupach, wyposażeni w mapy i plecaki wypełnione zadaniami z wszelkimi niezbędnymi pomocami wyruszymy w poszukiwaniu przygody i wiedzy – nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, języka polskiego, lecz także matematyki, geografii, biologii czy wiedzy o kulturze.

Dla każdej grupy wiekowej przewidziana jest trasa o innym poziomie trudności.

 

Skąd się biorą konflikty?

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu

Po II wojnie światowej zastanawiano się, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Hasło przewodnie powołanej wówczas organizacji UNESCO głosi, że wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Zastanowimy się, jak konflikty międzyludzkie na co dzień przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy i w jakim stopniu te problemy dotyczą nas samych, co może być punktem wyjścia do dyskusji w szkole.

 

Śladami odbudowy Starego Miasta  (lekcja spacerowa)

czas trwania: 60 minut

dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Jak stare jest Stare Miasto? W jakim stopniu uległo zniszczeniom podczas II wojny światowej? Czy powojenna odbudowa jest wierną kopią przedwojennej zabudowy? Podczas spaceru poznamy koncepcje odbudowy Starego Miasta oraz instytucję, która była za nią odpowiedzialna. Dowiemy się, w jaki sposób ratowano staromiejskie zabytki w czasie wojny i po jej zakończeniu oraz gdzie można znaleźć oryginalne elementy. Poszukamy oznaczeń zabytkowych budynków oraz dowiemy się, jakie znaczenie ma wpis Starego Miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

 

 

Różnorodność kulturowa  – instrukcja obsługi

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czym jest różnorodność kulturowa? Czym jest dziedzictwo niematerialne? Co wspólnego mają ze sobą oba pojęcia? Dlaczego warto je poznawać? Jaki to może mieć wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi? Podczas zajęć odpowiemy na te i wiele innych pytań. Dowiemy się, w jaki sposób UNESCO zapewnia ochronę różnorodności kulturowej i spróbujemy własnych sił w praktykowaniu dziedzictwa niematerialnego z różnych regionów świata.

 

 

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy VII-VIII), szkoła ponadpodstawowa

Na tropie historii (gra miejska)

czas trwania: 90 minut

Poznawanie Starego Miasta wcale nie musi być nudne! Naszym głównym zadaniem będzie poszukiwanie nieoczywistych elementów odbudowanej warszawskiej starówki. W grupach, wyposażeni w mapy i plecaki wypełnione zadaniami z wszelkimi niezbędnymi pomocami wyruszymy w poszukiwaniu przygody i wiedzy – nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, języka polskiego, lecz także matematyki, geografii, biologii czy wiedzy o kulturze.

Dla każdej grupy wiekowej przewidziana jest trasa o innym poziomie trudności.

 

Skąd się biorą konflikty?

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu

Po II wojnie światowej zastanawiano się, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Hasło przewodnie powołanej wówczas organizacji UNESCO głosi, że wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Zastanowimy się, jak konflikty międzyludzkie na co dzień przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy i w jakim stopniu te problemy dotyczą nas samych, co może być punktem wyjścia do dyskusji w szkole.

 

Śladami odbudowy Starego Miasta  (lekcja spacerowa)

czas trwania: 60 minut

dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Jak stare jest Stare Miasto? W jakim stopniu uległo zniszczeniom podczas II wojny światowej? Czy powojenna odbudowa jest wierną kopią przedwojennej zabudowy? Podczas spaceru poznamy koncepcje odbudowy Starego Miasta oraz instytucję, która była za nią odpowiedzialna. Dowiemy się, w jaki sposób ratowano staromiejskie zabytki w czasie wojny i po jej zakończeniu oraz gdzie można znaleźć oryginalne elementy. Poszukamy oznaczeń zabytkowych budynków oraz dowiemy się, jakie znaczenie ma wpis Starego Miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

 

Warszawskie Stare Miasto w XX wieku (lekcja warsztatowa)

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Centrum Interpretacji Zabytku przybliża historię zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz wyjaśnia fakt bez precedensu, czyli jego wpis na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wraz z edukatorem obejrzymy wystawę, dyskutując i szukając odpowiedzi na problemy poruszane na ekspozycji. Następnie spróbujemy zmierzyć się z wyzwaniami, jakie mieli przed sobą pracownicy i pracownice Biura Odbudowy Stolicy, na własną rękę opracowując koncepcję odbudowy warszawskiego Starego Miasta. Zajęcia to wstęp do zgłębienia problemu ochrony światowego dziedzictwa kulturowego.

 

Różnorodność kulturowa  – instrukcja obsługi

czas trwania: 75 minut

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Czym jest różnorodność kulturowa? Czym jest dziedzictwo niematerialne? Co wspólnego mają ze sobą oba pojęcia? Dlaczego warto je poznawać? Jaki to może mieć wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi? Podczas zajęć odpowiemy na te i wiele innych pytań. Dowiemy się, w jaki sposób UNESCO zapewnia ochronę różnorodności kulturowej i spróbujemy własnych sił w praktykowaniu dziedzictwa niematerialnego z różnych regionów świata.

 


Zajęcia indywidualne:

Gra miejska. Co jest zabytkiem?

Muzeum Warszawy zaprasza do poznawania historii Starego Miasta podczas spaceru jedną z dwóch ścieżek tematycznych. Swoją przygodę i odkrywanie tajemnic Starówki rozpocznij na Rynku Starego Miasta 42 lub w Centrum Interpretacji Zabytku na ulicy Brzozowej 11/13. Będą tam na Ciebie czekały do wypożyczenia plecaki wypełnione kreatywnymi zadaniami. Gra odbywa się w przestrzeni staromiejskich murów. Twoim zadaniem będzie m.in. wykonanie dekoracyjnego sgraffita czy poprawne ułożenie puzzli, żeby dowiedzieć się jak przed wojną wyglądał dany budynek. Wcielając się w rolę detektywa, zaopatrzony w kompas i lornetkę, rozszyfrujesz nazwy ulic i budowli znajdujących się na Starym Mieście.

Akcja „Co jest zabytkiem?” potrwa do końca października. Materiały dostępne są również w języku angielskim.

 

DLA KOGO: młodzież, dorośli, rodziny z dziećmi

CZAS TRWANIA: 1,5 h – 2 h

WYPOŻYCZANIE PLECAKÓW: wtorek–niedziela, w godzinach 10:00 – 16:00,

w kasach Muzeum Warszawy i Centrum Interpretacji Zabytku

 

Szczegółowe opisy ścieżek tematycznych:

Odbudowa Starego Miasta w Warszawie

Całe Stare Miasto w Warszawie to jeden duży, niesamowity zabytek – najbardziej niezwykłe jest to, że został odbudowany po zniszczeniach wojennych a najstarszy budynek ma 71 lat. Jak wyglądał proces odbudowy i jakie decyzje podjęto w tym czasie? Co znajdziemy wędrując uliczkami historycznego centrum Warszawy? Podczas spaceru uczestnicy samodzielnie poszukają na odpowiedzi na pytania bezpośrednio w przestrzeni staromiejskiej.

 

Przygoda na Starym Mieście

Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas spaceru uczestnicy wcielą się w rolę kupców przybywających do XVII-wiecznej Warszawy. Poznają ważne wydarzenia historyczne, dowiedzą się, jak dawniej wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi uczestnicy znajdą sami, obserwując zabudowę i dekoracje warszawskiej Starówki.